Search
#20 – Höst 2017
Share Tweet Email

#20 – Höst 2017

Köp numret här

Ledare: Ölgäris

LEDAR-TAKE OVER Detta nummer handlar till stor del om den gemenskap som finns hembryggare i mellan, och därför planerade jag att skriva en ledare om just detta – den stora härliga hembryggarfamiljen. Hur man delar med sig och hjälper varandra, lär ut och tipsar. Men så fick jag höra att en samling stackars kränkta män blivit […]

Redaktionens favoriter Hösten 2017

Vi har valt ut ett gäng öl som vi gillar lite extra just nu.

Hembryggarfamiljen

Vilka är egentligen dessa hembryggare och vad är det som gör att folk börjar brygga sin egen öl hemma istället för att köpa färdigproducerad i affären?

Sierra Nevada Pale Ale

Sierra Nevada Pale Ale har blivit en ikon för den moderna ölkulturen och är en öl som fångar den amerikanska drömmen i en flaska.

Zoigl

Hobbybryggare har en frihet att göra vad de vill. Testa nya saker och spränga gränser. I Bayern däremot är det tvärtom. Där ser sig hobbybryggarna som försvarare av en månghundraårig tradition.

Asheville

Asheville, staden med flest bryggerier per capita i USA, lever sitt alldeles egna liv i North Carolina. Kreativt, nyfiket och välkomnande med ett sjudande kulturliv har staden gått från övergiven till trendig.

Hemlagat med Martin Nordin

Martin har satt ihop ett gäng rätter som passar lika bra som avslut efter en bryggdag som för middagen med grannarna.

Brülosophy – En ölblogg med skillnad

Många hembryggare har massor med fixidéer eller grejer man gör under bryggningen utan att vara helt säker på att de faktiskt spelar roll. Man brygger helt enkelt som man alltid gjort, det fungerar ju. Ibland kanske man tänker tanken att man borde testa att göra på något annat sätt, men man vill inte riskera att batchen […]

Klona öl

Att klona öl är ett populärt sätt att mäta sina egna färdigheter mot sina favoritbryggerier, förhoppningsvis lära sig ett och annat samt få en hel del smaskig öl på vägen. Men hur gör man egentligen?

Mikael Mossvall

Vi har pratat med Gotlands Bryggeris tillträdande VD Mikael Mossvall om varumärkestänk, kommande utmaningar och den fortsatta utvecklingen av den svenska ölkulturen.