Search
Mikael Mossvall
Share Tweet Email

Mikael Mossvall

People of the craft beer world
2017 11 30    16:20
Redaktion

Från Mackmyra via Mariestads till Gotlands Bryggeri. Vid årsskiftet tar Mikael Mossvall över VD-posten på Gotlands äldsta bryggeri efter fyra år som varumärkesansvarig för Mariestads. Uppdraget är att bygga vidare på varumärket Gotlands Bryggeri. Vi har pratat med Mikael om varumärkestänk, kommande utmaningar och den fortsatta utvecklingen av den svenska ölkulturen.

Text Johan Lenner

Hur kommer det sig att du blir VD för Gotlands Bryggeri?
– Det är en kombination av flera delar, framför allt min bakgrund med 12 år på Mackmyra som gick från fem till 55 anställda när jag jobbade där och var med som pionjärer för den svenska whiskyindustrin. Jag har varit varumärkesans-varig för Mariestads i fyra år på Spendrups där jag lärt mig massor om ölkonsumenter och ölmarknaden.

Kommer det märkas för öldrickarna att företaget får en ny VD?
– Johan Spendrup som är VD idag blir kvar inom Gotlands och kommer att jobba med bryggningen och produktutvecklingen. Jag kommer inte gå in och peta i några produktionsfrågor så smaken på ölet och utvecklingen av nya öl blir densamma. Mitt uppdrag handlar om att tillgängliggöra Gotlands Bryggeris olika öl för en större publik.

Vad blir den största utmaningen med att leda Gotlands Bryggeri?
– När det gäller Gotlands Bryggeri kan jag inte svara idag, då jag ännu inte startat min tjänst. Den frågan får vi återkomma till i början av 2018 när jag är på plats på riktigt. Men ur ett större perspektiv finns det en stor kollektiv utmaning för alla som brygger öl i Sverige idag att balansera nyhetslustan med att upprätthålla hög kvalitet på det man gör.

När du jobbade med Mariestads arrangerade ni Smakresan som blev väldigt lyckat. Hur tänkte och arbetade ni kring varumärkesbyggandet där?
– När jag träffade Richard Bengtsson (Spendrups chefsbryggmästare, reds. anm) min första dag på Spendrups var han avsändare på alla etiketter och stod för produkternas kvalitet, men han hade också en vilja att missionera för nya öl. När vi pratade om det kom vi in på hur han inspireras till nya produkter och han berättade att han just rest ner till Tyskland för den årliga humleauktionen och fått stor inspiration av den resan. Hans personliga engagemang var viktigt för att finna inspirationen. Så där och då, förstod jag att min roll var att svara för hans inspiration till nya brygder. Jag kom samtidigt i kontakt med viktiga kunder och förstod att man behövde involvera dem i produktutvecklingen också. På Smakresorna har vi delat med oss av produktutveckling och inspiration till våra kunder i realtid och det har varit mycket uppskattat.

Vilka likheter och skillnader ser du i att utveckla Mariestads varumärke och att utveckla Gotlands Bryggeris varumärke?
– Den största skillnaden att Mariestads är känt av nästan alla i Sverige som varumärke, medan Gotlands Bryggeri är ett ganska okänt varumärke hos konsumenterna. Men omvänt så är Gotlands Bryggeri känt för en bred portfölj med produkter som Wisby Pils & Sleepy Bulldog medan Mariestads är mer känt som just varumärke medan den breda produktportföljen är ganska okänd. Så förutsättningarna skiljer sig åt & det kommer bli lite av en omvänd arbetsordning.

Vad tror du skiljer den typiska Mariestadsdrickaren från den typiska konsumenten av Gotlands Bryggeris öl?
– Det är snarare konsumtionstillfället som styr den skillnaden. Öl spelar så stor roll i konsumenters liv, men det finns en stor skillnad i beteende som varierar efter situationen. Går man på Systembolaget har ju ölet blivit nästan en vuxen version av hur barn beter sig vid en lösgodishylla, där pick and mix skapat en helt annan variation i korgarna. Konsumenterna är också beredda att betala för det. Det är nog en av de största uppsidorna med att jobba med svensk bryggeriindustri just nu.

Hur ser du på varumärkestänket hos svenska småbryggerier?
– Det man slås av är  att det väldigt ofta är präglat av glädje, personlighet och att man i väldigt hög grad också låter sin personlighet återspeglas i varumärkesarbetet. Det är därför jag tror att konsumenter älskar den svenska ölboomen. Varumärkena och produkterna är förlängningar av bryggarna som personer. Det finns ingen annan kategori än öl som har den här bredden. Jag får ofta frågor från släkt och vänner som är sugna på att öppna bryggeri och undrar om de kan komma till oss och kika på vårat bryggeri och få snacka med Calle Berndtsson som brygger på Spendrups experimentbryggeri i Vårby. Ett sådant engagemang, tillsammans med det personliga uttrycket och mångfalden gör ju att ölhyllorna är de roligaste varuhyllorna idag. Sedan ska man komma ihåg att allt det här är ett samarbete med den svenska krogbranschen som också gör ett jättebra jobb för att lyfta ölintresset.

Hur tror du att den svenska ölkulturen kommer att fortsätta utvecklas?
– Vi har fått en ny generation av bryggare och varumärkesbyggare och med det kommer en förfining av allting. Det kommer nya, unga människor som kan förvalta, arbeta vidare med och förbättra det som den tidigare generationen har byggt upp. Det kommer att göra att ölkulturen kommer fortsätta att växa sig ännu starkare.

Vilken roll vill du att Gotlands Bryggeri ska spela i den utvecklingen?
– Jag vill definitivt att vi är med i framkant och är en av alla de som aktivt driver utvecklingen framåt. Det är ett par perspektiv som är viktiga här. Mycket av ölkulturen handlar om att konsument och bryggare möts. Vi har tre bryggare anställda och därför finns bra förutsättningar för att de ska hinna med att vara ute och missionera för öl också, vilket jag ska arbeta för att få till. Bryggeriet ska fortsätta vara ett besöksmål. Vi får flera tusen besökare till bryggeriet i Visby varje år och det vill vi fortsätta utveckla för att i den direktkontakten med konsumenten vara med och visa på bredden av svensk öl.

Med det nya jobbet kommer du ju vistas på Gotland lite mer. Har du hunnit hitta några smultronställen där?
– Det finns många fantastiska restauranger inne i Visby, två av dem är Bolaget och G:a Masters. Sen måste man ta upp östkusten på Gotland och Furillen som är ett fantastiskt ställe. Till sist vill jag slå ett slag för surfingen på Gotland, den är kanske inte lika etablerad men det är något jag ser framemot att ta tag i personligen.

Leave a Reply

More articles

Den stora smakresan är Mariestads projekt där man varje år åker på en inspirationsresa för att ta fram två nya öl. Den fjärde resan, som gjordes med DC-3:an Daisy och besökte Gotland, Österlen och Berlin, resulterade i denna Emmer Porter.

Sveriges kanske största förespråkare för de tyska renhetslagarna heter Richard Bengtsson och är chefsbryggmästare på Spendrups.