Search
Sveriges mest researchade julkalender
Share Tweet Email

Sveriges mest researchade julkalender

Beer Buzz
2020 12 10    11:22
Redaktion

2018 listades ”Sveriges viktigaste och mest inflytelserika öl” av Fredrik Berggren och Peter M Eronson och presenterades som en julkalender. Ifjol listades ”Ölsveriges 24 mest inflytelserika personer” och duon blev en trio när de fick förstärkning av Tobias Janius som bidrog med en välbehövlig visuell uppgradering. Det arbetet sådde fröet till det bokprojekt som under 2020 tagit upp en stor del av trions tid. Svensk Ölkultur tar avstamp i mitten av 80-talet när den svenska ölkulturen nådde bottennivåer följer sedan utveckling fram till idag. Det är en enormt arbete som bland annat utgörs av mängder av intervjuer. Arbetet med boken gör att de nu i december kan presentera Sveriges mest researchade julkalender, i år med titeln ”Viktiga händelser i Sveriges moderna ölhistoria”. Du kan följa julkalender via Instagram och Facebook.

De första tre luckorna i Svensk Ölkulturs julkalender.

c/o HOPS ser med spänning fram emot resultatet av det gedigna arbetet och passade på att ställa ett par frågor till Tobias.

Hur går arbetet med boken?
– Det går fint, men det är ett enormt omfattande arbete. Även om vi på förhand var införstådda med att det skulle vara väldigt mycket jobb med att försöka berätta om den här perioden i den svenska ölhistorien så fortsätter vi att överraskas av mängden arbete det är att sammanställa allt till en kronologiskt berättande bok. Och även om vi vill försöka berätta precis allt som hänt så kommer vi förstås behöva sätta avgränsningar och så vidare. Med erfarenhet av det arbetet du själv gör så tror jag du vet precis vad jag menar? Informationsinhämtningen har varit massiv och vi har behövt göra många intervjuer. Många bitar har nu fallit på plats men en hel del återstår fortfarande i sorteringen av information och färdigställandet av projektet. Det är väldigt roligt att jobba med detta men det är inte ett lätt projekt att ro i hamn om vi säger så.

Tobias Janius fotad av Rikard Lilja för c/o HOPS #20.

Vilket har varit ditt största Aha(!)-moment hittills i arbetet med boken?
– Det har nog varit många, jag tänkte att jag hade bra koll på läget redan innan vi satte igång men jag har lärt mig väldigt mycket. Förhoppningsvis kommer fler att känna så när de läser boken. En sak som kanske inte varit en aha-upplevelse men som jag ändå blivit lite överraskad av är hur Nyköping som stad dyker upp lite fram och tillbaka genom den moderna ölhistorien. Jag själv gick Teknikprogrammet på Gripenskolans gymnasium i Nyköping och pluggade även vidare och bodde där i några år efter det, men jag hade inte koll på att både Håkan Lundgren och Jessica Heidrich har rötter i staden. Om jag minns rätt så var det till och med så att deras föräldrar hade företag med butiker rakt över gatan från varandra. Att Håkan och Mikk kokade ihop idén om Svenska Ölfrämjandet ute på Griskär, som ligger i skärgården utanför Nyköping, och hela kopplingen med Nils Oscar och nu även Nyköping Brewing som huserar i staden, ja det har bidragit till att nya pusselbitar fallit på plats för min del på ett mer personligt plan. Och med de pusselbitarna så kommer även frågorna kring varför det inte pratas om Nyköping som en ölstad eller öldestination? Men det kommer väl förhoppningsvis att bli ändring på den saken tänker jag.

Lucka 4, 5 och 6.

För mig personligen som grafisk formgivare är jag väldigt glad att du är en del av projektet, då jag tycker att öl-litteratur historiskt sett varit riktigt dåligt formgiven, såklart med fåtal undantag. Det har nästan blivit som någon standard och jag har fått en hel del kritik från läsare som tycker att c/o HOPS är för visuellt och färgglatt. ”Ville jag ha en fototidning hade jag väl köpt det”, ”Du gör ölvärlden en otjänst som glorifierar med alla snygga foton” är något jag har hört. Varför tror du att det är så?
– Oj, det förvånar mig lite att du får sådana tråkiga reaktioner. Personligen älskar jag att du hjälpt till att höja standarden för det visuella inom ölbranschen. Vad det kommer sig av är svårt att säga på rak arm men känns som ett bra ämne för en paneldiskussion. Kanske har det att göra med det faktum att öl aldrig riktigt tillåtits in i finrummet där vin alltid haft den naturliga platsen? Jag upplever det som att öl alltid varit arbetarklassens dryck och kanske är det precis nu de senaste åren som dörren till finrummet på riktigt öppnas lite mer än bara på glänt? Jag tycker vi ser en tydligare trend av varumärkesbyggande och högre kreativ verkshöjd på etiketter hos medelstora och mindre bryggerier i Sverige nu bara de senaste åren jämfört med hur det sett ut tidigare. Det har säkert flera orsaker som även de går att spekulera i, men det är en diskussion trevligare att ta över ett glas saison. Jag anser att öl ska få vara precis så fint, härligt, socialt och respekterat som det förtjänar att vara och då bör det med all rätta även framställas visuellt på ett sådant sätt också. Det handlar inte om glorifiering, det handlar om kärlek och respekt till hantverket anser jag.

Hur ser tidsplanen ut? Har pandemin satt käppar i hjulen?
– Pandemin är väl egentligen anledningen till att projektet tog fart från första början men visst har den ändå satt många käppar i hjulen. Dels har pandemin gjort att det inte varit helt lätt att ta sig runt och träffa folk för intervjuer, eller ens internt för arbetsmöten, och dels har det även lett till att vi alla tre haft väldigt ojämn arbetsbelastning med våra ordinarie jobb som egenföretagare. Mängden arbete har vi som sagt underskattat även fast vi trodde att vi var väl införstådda med vad projektet skulle innebära så tidsplanen för lansering har skjutits framåt under projektets gång. Vår plan nu är att vi kommer köra en kickstarterkampanj om några månader och sedan släppa boken så snart som möjligt under våren/försommaren 2021. Om pandemin kommer ställa till med fler problem för oss eller tryckerier eller för den delen bryggeribranschen vet vi så klart inte men vi jobbar verkligen för fullt och ser mycket fram emot att alla ska kunna ta del av denna imponerande historien om den moderna svenska ölkulturen!

Läs mer och följ arbetet med boken här.

Leave a Reply

More articles

På 25 år har vi i Sverige lämnat bryggeridöden bakom oss och tagit några rejäla sjumilakliv in i en fantastisk ölkultur.

Vilka är egentligen dessa hembryggare och vad är det som gör att folk börjar brygga sin egen öl hemma istället för att köpa färdigproducerad i affären?

Istället för att göra sig av med sitt tidigare bryggverk frågade Morgondagens Bryggeris Jonas Gustavsson om inte ett gäng hembryggare ville adoptera det. Sagt och gjort – nu är första brygden bryggd och fler ska det bli.

Patrick Holmqvist har varit en av, om inte den som varit mest inflytelserik i formandet av den moderna svenska ölscenen. Efter drygt 22 år lämnade han i höstas Nils Oscar för att flytta 400 meter österut och inleda nästa kapitel i hans karriär på Nyköping Brewing Company.