Search
Allt starkare för Gamla Enskede Bryggeri
Share Tweet Email

Allt starkare för Gamla Enskede Bryggeri

People of the craft beer world
2022 01 15    09:37
Redaktion

Porten till Gamla Enskede bryggeri är anmärkningsvärt anonym. Den ligger i ett bullrigt industriområde i Johanneshov och utanför susar trafiken. Dörren öppnas med port-kod och vi hamnar i en alldeles vanlig, lite sliten trappuppgång. Bryggeri här? Men så ropar Robin Johnander en trappa upp och doften av vört sprider sig.

Efter flera års letande, där Robin hade hjälp av många engagerade enskedebor, fick han tillslut det rivningskontrakt som idag inhyser bryggeriet. Egentligen är lokalen lite för stor, men alternativet – hemmets garage – var betydligt mindre än den nya lokalen var stor, så han slog till.

Vi kliver rakt in i bryggeriets egna taproom. Här finns en hög bar med sex ölkranar, ståbord, soffor och fåtöljer. Och längst in: en liten scen.

– Jag såg framför mig att vi skulle ha livemusik och pubkvällar, kanske kunde jag hyra ut lokalen till fester och event, berättar Robin Johnander.

Och precis så blev det, i ett år. Sedan kom pandemin.

Idag är det mer än tio år sedan Robin fick upp intresset för öl. Han firade en kompis på Nynäshamns Ångbryggeri. Det provades öl, det pratades öl och snart kunde han knappt tänka på annat.

– Dagen efter festen köpte jag min första hembryggarbok och sträckläste på stranden. Jag grottade ner mig i alla delar, teoretiskt.

Under den här tiden utbildade sig Robin till lärare men ölet tog successivt upp allt mer tid. Precis som när han lärde sig baka bröd och laga mat drevs han av att på djupet förstå grunderna och göra det ”på riktigt”. De kemiska processerna och själva vetenskapen är essentiellt för att kunna nå dit.

– Drivkraften var att brygga öl som inte gick att få tag i, på den här tiden var Systembolagets utbud begränsat.

Robin byggde sitt första bryggverk, 5,5 liter stort, av material från försvarets överskottslager och loppisar. Det mesta blev bra vilket gav motivation att fortsätta. Han bryggde för sig själv och för sina vänner, ville hela tiden utvecklas och bli bättre. Men i den här vevan dök en helt ny aspekt upp: han skulle bli pappa. Ett moraliskt dilemma som krävde ett svar.

– Kan jag göra ett öl som går att dricka varje dag och fortfarande vara en bra pappa? Frågade sig Robin.

Alkoholfritt öl fick han snabbt utesluta, där behövdes utrustning som inte lämpade sig för hembryggning. Lättöl däremot, där fanns en öppning.

– Det här var vintern 2011, jag provade mig fram och började sakta men säkert få till något som började bli bra.

Robin och den växande familjen hade precis flyttat till Gamla Enskede, där Robin också är uppväxt. Trots att han ännu inte hade någon utstakad ölambition, mer än för hemmabruk, registrerade han namnet Gamla Enskede Bryggeri hos Patent- och Registreringsverket och på Facebook och Instagram.

– Jag hade blivit så arg om någon hunnit före.

När Robin vaknade nästa morgon hade han flera hundra följare i de olika kanalerna,
och det till något som egentligen inte fanns.

Det blev höst och Gamla Enskedes höstmarknad stundade. Robin hade lite öl över och bokade ett marknadsstånd. Lättöl saknar skatteklass och kan därför både serveras och säljas på marknader utan särskilt tillstånd.

– Jag tryckte upp ett förkläde med en egendesignad logga med en signifikant villa för området, satte på mig en gubbkeps och försökte se så ”sekelskiftig” ut jag bara kunde. Idén kändes helt knasig – öl på en marknad? Men det blev total succé och ölen sålde slut snabbt. Trots spöregn.

Därefter fick lättölet fötter. En kuriosabutik i området bad om att få sälja ölet i sin butik och efterfrågan blev så stor att de fick sätta en maxgräns på tre flaskor per kund och tillfälle. Långbro Värdshus hörde av sig och ville servera ölet. När det sedan var dags för julmarknad kunde Robin packa ihop ståndet redan efter en och en halv timme. Och det blev avgörande – det var nu eller aldrig och Robin började förvandla garaget till ett bryggeri.

– Jag renoverade och kaklade garaget på helgerna, letade utrustning och förvandlade bland annat två 500-liters mjölktankar till bryggverk. Detta samtidigt som jag jobbade heltid som lågstadielärare. Tanken var att jag skulle brygga en helg i månaden men jag kände allt starkare att jag investerat för mycket tid, pengar och engagemang för att ha detta som en sidosyssla.

Robin gick ner till halvtid i skolan, bryggde öl på heltid och började aktivt sälja till livsmedelsbutiker och restauranger.

– Det sa bara poff, jag kunde sälja hur mycket som helst. Intresset för lättöl var enormt!

Det var 2014 Robin bestämde sig för att satsa helhjärtat på öl, fortfarande fungerade garaget bra. Nästan i alla fall, för ett efter ett började problemen dyka upp. Ölet tappade i kvalitet och bryggverket strulade. Vid den här tiden hade folkölet också fått ett stort genomslag och intresset för lättöl svalnade.

– Min öl stod på hyllorna och blev gammal. Vad skulle jag göra? Starköl? Men gick det ens att skatteklassa ett garage?

Det gick och i maj 2016 hade första ölet premiär på Systembolaget, en ”dubbel lättöl” på 4,4 procent. För att sticka ut i det nya sammanhanget bestämde sig Robin tidigt för att ekocertifiera hela bryggeriet.

– Hantverksöl är dyrt som det är och därför kan det lika gärna vara eko, resonerade jag. Kanske kunde det rent av kan motivera priset? Dessutom tycker jag det är viktigt att vi alla tänker om och gör vad vi kan för ett hållbart jordbruk. Och så blir det schysst öl på
flera sätt.

Ekoklassificeringen gav en del följdeffekter.

– Ekologisk humle är jättedyr och att använda sig av ekologisk humle till vissa ölstilar är direkt kapitalförstöring. I mina öl har därför ofta malten en framträdande roll och de ska vara lättdruckna men samtidigt smakrika. Bästa ölbetyget är att någon beställer en exakt likadan öl till.

De totalt 16 kvadratmetrarna, fyra jästankarna, bryggverket och flera pall med flaskor – sakta, om än säkert hade nu Gamla Enskede Bryggeri växt ur sitt garage. Och jakten, som sedermera tog honom till den gamla tryckerilokalen i Johanneshov, inleddes. I skrivande stund har bryggeriet funnits i Johanneshov snart tre år och rivningskontraktet har förlängts till juni 2023.

– Det är en stor lättnad. Vi trivs bra här och även om vi befinner oss i en stormig tid har den nya lokalen bidragit med mycket som varit positivt för hela verksamheten, berättar Robin.

Inte minst kunde Robin anställa en före detta praktikant på halvtid och tillsammans har de breddat och utvecklat ölportföljen. Nu har de större fokus på råvarorna och köper så mycket svenskt ekologiskt de kan.

– Numera har vi hela svenska humlekottar i nästan alla våra ölkok. Förutom smaken har de en filtrerande effekt som vi är mycket nöjda med. Utvecklingen på den svenska humlen under de senaste åren har varit enorm. Kottarna har blivit så himla bra.

Stilmässigt har det också skett en vändning, från engelska ales till mer lager och saison.

– Men jag har också blivit väldigt förtjust i gubbiga ölstilar som ingen annan gör – det kommer det bli mer av framåt.

Lättölsförsäljningen har fortsatt att rasa. Det växande alkoholfria ölsegmentet har i princip tagit alla kunder. Samtidigt har också Robin gynnats av det växande intresset för folköl. I samband med att pandemin slog till var det flera livsmedelsaffärer som hörde av sig och ville sälja egna butiksöl.

– Är det något jag lärt mig av den här pandemin är det att inte ha alla ägg i samma korg.

När krogförsäljningen dalade, den egna pubverksamheten fick pausas och alla andra evenemang och mässor ställdes in har Systembolaget och dagligvaruhandeln hållit Gamla Enskede Bryggeri flytande.

– Jag tror det varit lite enklare för oss som har en stark lokal publik det har legat i mångas intresse att stötta det som är lokalt, småskaligt och skört. Dessutom har jag tagit klivet att börja undervisa på en bryggeriutbildning, vilket gör det enklare att få hit duktiga praktikanter.

För Robin Johnander har det sista året varit lärorikt och han tror svenska bryggerinäringen snabbmognat.

– En del lägger nu ner och andra kommer starkare. Många har vågat testa saker de annars inte skulle ha gjort. Jag är verkligen jättenyfiken på att se vad vi lärt oss under den här tiden och vad det nya normala blir.

För att det återgår till som det var innan tror han inte, men att hantverksöl och Gamla Enskede Bryggeri kommer att fortsätta att utvecklas – det är han säker på.

Leave a Reply

More articles

Stockholm Brewing Co. har hittat hem i Frihamnen där de brygger bättre öl än någonsin. Här låter de också naturen vara med och sätta smak.