Search
Öl för att stoppa slaveri
Share Tweet Email

Öl för att stoppa slaveri

Beer Buzz
2017 04 06    13:11
Redaktion

Not for sale ale. Inte bara ett fyndigt namn på en öl, utan också ett sätt att uppmärksamma trafficking och på sikt skapa en värld fri från slaveri.

Text Lovisa Olai

När Ulf Stenerhag träffade ett offer för trafficking i Shanghai kunde han inte sluta tänka på det. Han ville hitta ett sätt att hjälpa till och det bliv fröet till Not for sale ale. Väl hemma försökte Ulf få tidningar att skriva om problemet men ingen var intresserad. Ungefär samtidigt träffade Ulf också David Batstone, en av grundarna till den ideella föreningen Not for sale som arbetar för att stoppa trafficking. I samarbete med dem startade Ulf Not for sale ale där hela vinsten går direkt till Not for sales verksamhet för att förebygga och motverka dagens slaveri.

– Först var tanken att det bara skulle vara ett kortsiktigt projekt, säger Ulf. Det var lite för att bli av med min interna känsla av att behöva göra något, men så kom vi in på Kungliga slottet och där träffade vi jättemånga företag som vill arbeta med oss och då började det rulla. Då kan man ju inte släppa det, säger han.

Folk hörde av sig till dem och erbjöd sina tjänster gratis. Någon gjorde etiketten, någon gjorde hemsidan och så fortsatte det.

– Vi har hela tiden satsat på berättelsen istället för att få upp volymerna som kanske vanliga bryggerier gör. Folk ska bli inspirerade, säger Ulf. Men nu behöver vi mer finanser för att kunna ösa på lite mer. Därför startade vi en kickstarter-kampanj.

På Kickstarter, en crowd funding-sajt, kan man skänka pengar till Not for sale ale för att de ska kunna expandera sin verksamhet. Just nu är de uppe i drygt 70 000 kronor men målet är 250 000 kronor.

– Det är lite nervöst men det brukar rulla in mycket precis på slutet, säger Ulf.

Vad går pengarna till?

– All vinst går till Not for sales verksamhet. De jobbar framförallt förebyggande så att människor inte hamnar där till att börja med. Att skapa arbetstillfällen gör att människor inte blir lika utsatta och på så sätt kan man förebygga trafficking, säger han.

Varför det blev just öl var en ren tillfällighet, men såhär i efterhand tycker Ulf att det är en perfekt produkt.

– Den är till viss del provokativ eftersom det handlar om alkohol så det genererar en hel del uppmärksamhet. Det som är mest spännande är att ölen fysiskt kan hamna på samma plats som problemet. Den uppmärksammar problemet med slaveri där det finns, lite som en trojansk häst, menar Ulf. Genom att synas och visa att vi finns är förhoppningen att ändra dialogen.

I dagsläget finns Not for sale ale i Sverige, USA, Nederländerna och Uganda. Den bryggs på Brouwerij De Molen i Nederländerna och det är också bryggarna där som har tagit fram receptet. Men vad är det då för öl?

– Jag är ingen stor ölnörd, det står bryggarna för, men det är en frisk och krispig lager med mycket citrustoner, förklarar Ulf.

Nu har det också blivit lättare för de svenska konsumenterna att få tag i ölen.

– För bara några dagar sen kom den i beställningssortimentet på Systembolaget. Det är jättekul, säger Ulf.

Vill du stödja Not for sale ales verksamhet hittar du deras insamling på Kickstarter. Den avslutas om en vecka, den 13 april.

Leave a Reply