Search
Eskilstuna Ölkultur
Share Tweet Email

Eskilstuna Ölkultur

People of the craft beer world
2016 11 25    15:50
Redaktion

Fem ”belgopojkar” startade för tio år sedan Eskilstuna Ölkultur. I början var de ett mindre gäng entusiaster som samlades för att brygga och dricka god öl. Idag är 2 500 personer involverade i verksamheten som lockar såväl ölnördar som noviser – samt kungen och drottningen!

Text Örjan Westerlund  Foto Mathias Nordgren

Eskilstuna Ölkulturs bryggeripub ligger i en gulkalkad mindre stenbyggnad på Faktoriholmarna, platsen för de nu nedlagda vapenverkstäderna. De höga fönstrens vackra rundning känns igen från etiketterna på bryggeriets flaskor. Läget är pittoreskt, mitt i Eskilstunaåns sakta strömmande vatten med vakande fiskar, hängande pilar och en liten sluss. En fantastisk miljö för öltillverkning.

Eskilstuna Ölkultur bildades 2003 som en förening. Med föreningen och grundarna som lika stora ägare startades 2005 ett aktiebolag som driver bryggeriet. Föreningens verksamhet är puben och de konserter och andra event som ordnas av de aktiva, engagerade och för all del törstiga föreningsmedlemmarna. Eskilstuna Ölkultur som bryggeri satsar målmedvetet på att producera ett brett sortiment och att öka sina tillverkningsvolymer. I dagsläget kan Eskilstuna Ölkultur ståta med ett tjugotal flasköl på Systembolaget, 2 500 glada medlemmar och en årsproduktion på över 100 000 liter.

– Det är roligt att vår satsning att skapa en bryggeripub ger utdelning. Jag vet att Björn på Oppigårds har sagt att det kräver tio år eller tio miljoner för att starta ett bryggeri. Vi är inne på det förra och med medlemmarnas stöd har vi nått långt. I år är målet att brygga 150 000 liter, säger Anders Olsson, en av grundarna bakom bryggeriet och puben.

Enligt Anders hade grundarna redan från starten en vision om att starta en bryggeripub. När det blev möjligt att ta steget 2008 kändes det helt naturligt. Bara ett år tidigare startade föreningen det egna bryggeriet. Innan dess bryggdes ölet under en period hos Hantverksbryggeriet i Västerås och hos Mälarbryggeriet. När avtalen med dessa löpte ut blev det en välkommen spark i rätt riktning menar Anders.

– Som gammal managementkonsult vill jag att vi ska testa gränserna för vår process, för att se vad vi mäktar med. Då vi når gränserna får vi backa lite och utveckla oss, säger Anders Olsson och fortsätter:

–Idag känns kombinationen av pub och bryggeri självklar, säger Anders och ställer sig därefter frågan varför konceptet inte är vanligare i Sverige.

En bryggeripub tar visserligen upp matchen med sin kundkrets, krögarna, men å andra sidan ger ju en pub i sig avsättning för den egna ölen, resonerar han.

Lokalen är rymlig, med bryggverket tronande på ett meterhögt fundament till vänster, baren tvärs över långsidan med jästankar bakom och så en scen till höger. Tjocka stenväggar gör att ljuset strömmar in genom fönstren som vore det en kyrka. Anders Olsson visar stolt upp lokalerna och berättar att kungaparet nyligen varit här på besök.

– Jajamen, säger Anders på tydlig blekingedialekt och fortsätter:

– HM var här den fjärde september, kungen alltså. De gjorde sin Eriksgata i Eskilstuna, Katrineholm och Nyköping och valde att besöka oss. Vad jag förstod gillar kungen öl, och de ville besöka oss även för att vi kan uppvisa ett bra exempel på engagemang och lokalt entreprenörskap.

Med det blev Eskilstuna Ölkultur hovleverantör för en dag. Kungligheterna bjöds på den tjeckiskt inspirerade Stolt Lager och även på den barley wine i engelsk stil som släpps på Systembolaget 1 oktober 2013.

Bryggeripuben är öppen för medlemmar på fredagar och lördagar, året runt. Under sommaren har pubens gäster kunnat sitta utomhus. Detta vid den gamla slussvaktarstugan där Eskilstuna Ölkultur har anlagt en äktsvensk ölträdgård i pilarnas skugga. Som bartendrar i puben och vid ån syns ett fyrtiotal ideellt arbetande ölentusiaster. De står i baren var sin dag per månad.

Eskilstunaölen säljs även utanför kommungränsen. Under 2013 har bryggeriets tillfälliga produkter Black IPA och Session IPA sålt slut. Den 1 oktober 2013 följs dessa upp av en White IPA, med mycket inslag av vete men renlärigt kryddad endast med humle.

– Vi har som mest haft 29 olika öl på Systembolaget. Det var nog över gränsen. Nu har vi 20 på fast sortiment och en handfull per säsong, liksom ett antal uppdragsöl till särskilda kunder, såsom Yasuragi Hasseludden, och ett gäng matbutiker som beställer folköl med recept enligt egna önskemål.

Men är denna bredd ekonomiskt försvarbar?

– Ja, men fick jag välja själv skulle det bryggas fler belgare. Vi är belgopojkar, men vi vill ju också kunna leva på det här. Då behövs bredd och såklart volym. För volym satsar vi på vår Stolt Lager. Ambitionen är att ha Sveriges bredaste ölsortiment, med tydliga karaktärer. Nästan alla öl följer de ölstilar som Svenska Hembryggarföreningen har specificerat.

I sann hembryggaranda har man även gjort ett antal samarbetsprojekt. Ölet Södvik Säsong bryggdes tillsammans med Jens Skrubbe och en välhumlad trippel bryggdes ihop med Charles Cassino på Monks.

– När vi bryggare träffas är vi som musiker, vi vill jamma tillsammans, brygga öl ihop.

Eskilstuna Ölkultur har även samarbetat med Hornuddens trädgård för deras ekologiska basilikas skull. Kryddan återfinns i deras egen Saison. Flera projekt med bäring på mat pågår, såsom det prisbelönta brödet från Printz bageri där bryggeriets drav och vört är centrala ingredienser.

Nyligen gjordes en genomgång av ölmarknaden, redovisad av Spendrups marknadschef på en branschträff. Där konstateras att nittio procent av all öl, sett till volym, är profillös lager. Sju procent kategoriseras som advanced beer, emellertid ingår öl inte mer svårdrucket än Pilsner Urquell där. De sista tre procenten är complicated and craft, det vill säga extremöl, det Anders kallar mer skruvade öl.

– Med Stolt Lager vill vi ligga i de sju procenten. Då kan vi leverera volym med bra kvalitet och bygga en grund för att tillverka de skruvade öl som våra medlemmar också gillar, kanske en belgare då och då!

 

Tre frågor till Anders

När väcktes ölintresset?
– På ibms kursgård utanför Bryssel 1995. Jag blev bjuden på en Orval. Storögd insåg jag att det är så här öl kan och ska smaka. Det klack bara till. Jag var såld. Därför har vi också alltid Orval i kylen här.

Så, vad dricker du helst nu då höstmörkret lägger sig?
– Det beror så mycket på dagsform och sammanhang. Ska vi gå på öltyp så får det gärna bli en kraftig ipa eller en mellanmörk ale. Blir det riktigt ruggigt då får det bli en imperial stout eller barley wine!

Matpreferenser och sällskap till ölen, och apropå konserter, ackompanjemang till malten?
– Höst för mig får gärna vara en mustig Boeuf Bourguignon. Till det en rejäl ale i goda vänners sällskap. Jag kan också tänka mig att ensam avnjuta en dubbel-ipa och Neil Young med ”Like a hurricane” på hög volym. Faktum är att vår egen dubbel-ipa är designad utifrån detta mästerverk, så de matchar varandra lika bra som gryta och ale!

Leave a Reply