Search
Vem var Michael “Beer Hunter” Jackson
Share Tweet Email

Vem var Michael “Beer Hunter” Jackson

People of the craft beer world
2017 06 21    10:50
Redaktion

Han reste jorden runt på jakt efter öl och han har sagts vara en av dem som startade hela den pågående craft beer-revolutionen. Som en ölets Carl von Linné myntade Michael Jackson ordet ”ölstil” och definierade stilarnas dofter och smaker. I augusti i år är det tio år sedan den brittiska journalisten och författaren gick bort, därför bad vi den brittiska journalisten Martyn Cornell att skriva ett porträtt av sin gamla branschkollega. Version in English here. 

Text  Martyn Cornell   Illustration Victor Jönsson   Översättning Lars-Göran Dahlgren

”Mitt namn är Michael Jackson och jag är på en världsturné” brukade den korta, satta och skäggiga mannen från Yorkshire säga till sin publik. ”Men jag dansar inte, jag har inte en vit handske och jag dricker inte Pepsi.” Men, likt hans amerikanske namne så var Michael Jackson en världsstjärna, i alla fall inom ölvärlden där han fortfarande, tio år efter sin död i augusti 2007, anses vara den mest inflytelserika ölskribenten någonsin. Jacksons böcker och artiklar öppnade ögonen på konsumenter och bryggare för möjligheter långt bortom massproducerad lager och ale, både i hemlandet Storbritannien och på andra sidan Atlanten. Men hans kanske viktigaste bidrag var att mynta frasen ”ölstil” och att börja kategorisera öl på ett lättbegripligt sätt som idag, fyrtio år senare, är allestädes närvarande men var revolutionerade när det begav sig.

Idag är det tio år sedan Jackson vid en ålder av 65 år avled i sitt hem av en hjärtattack, och ännu anser många att han var den huvudsakliga nyckelpersonen i utvecklingen av hantverksöl och till och med viktigare än många av de faktiska ölbryggarna. Ray Daniels, grundare och direktör för amerikanska Cicerone Certification Program som utbildat och certifierat runt 85 000 ”beer servers” och 2 800 ciceroner i femtio länder menar att:

– Michael Jackson är helt enkelt grunden som modern hantverksöl vilar på. Det finns inte en enskild person som startade ett bryggeri eller skrev om öl innan år 2000 som inte var direkt influerad av hans arbete. Och jag vill dessutom påstå att alla i branschen sedan dess har blivit direkt eller indirekt påverkade av hans verk.

Ray fortsätter.

– Michael lärde oss om öl genom sina böcker, artiklar och presentationer. Men än viktigare är att han lärde oss att verkligen tänka på öl. När han påbörjade sitt arbete så var det de stora globala bryggerijättarna som i princip styrde hur konsumenterna såg på öl. Men Michael förkastade storbolagens marknadsföring och hittade istället övertygande och fascinerande karaktärer hos små och hårt arbetande bryggerier. På så sätt gav han oss ett nytt paradigm. Ett paradigm som inte baserades på bryggeriets storlek eller konsumenternas beteende utan snarare fokuserade på ölskaparens personlighet och bryggeriets egenheter. Jackson fäste alltid stor vikt på att beskriva ölets smak på ett meningsfullt men förståeligt sätt och han gav oss på så sätt en bild av äkta hantverkare. I förlängningen blev detta ett verktyg för konsumenterna för att skilja de autentiska eldsjälarna från de som bryggde öl enbart av ekonomiska skäl.

Daniels tankar vidareutvecklas av den danska bryggaren Anders Kissmeyer som fortsätter:

– Tack vare hans extremt djupa insikt i ölets universum, hans outtömliga entusiasm i korståget för bra öl och sist men inte minst hans förmåga att kommunicera sina alltid intressanta och välgrundade åsikter om allt ölrelaterat, var Michael Jackson en ledstjärna och inspirationskälla för mig och hela den skandinaviska ölscenen. Jag tror att craft beer-revolutionerna världen över hade varit långsammare och mindre kraftfulla om det inte hade funnits en Michael Jackson.

Anders Kissmeyer, som driver Kissmeyer Beer & Brewing träffade Michael Jackson första gången på den allra första Copenhagen Beer Festival 2001.

– Jag hade naturligtvis hört massor om honom sedan tidigare, men jag blev ändå förvånad över hur han förde sig. Trots att de danska fansen uppvaktade honom som om han vore en romersk kejsare så tog han sig ändå tiden att prata med alla som ville. Michaels närvaro och uppmuntrande kommentarer blev som att vår väldigt, väldigt unga craft beer-scen mottog en helig välsignelse av dåtidens obestridda världsmästar-ölguru, berättar Anders.

Märkligt nog så var det en ren slump att denna i ölvärlden så oerhört inflytelserika person överhuvudtaget började skriva om ämnet. Michael Jackson föddes 1942 i Wetherby nära Leeds. Hans farfar Chaim Jakowitz hade emigrerat till Yorkshire från Kaunas i Litauen och Michaels far Isaac, som var lastbilschafför, anglifierade familjenamnet till Jackson. Vid tolv års ålder hade Michael bestämt sig för att bli journalist och fyra år senare började han sin karriär som trainee på The Huddersfield Examiner, en lokal nyhetstidning i Yorkshire. Journalism var visserligen ett notoriskt spritdränkt yrke innan datorerna (som ju är helt omöjliga att använda när man är smålullig) gjorde entré, men Jackson hade redan börjat dricka öl under skoltiden. ”Halvor av Hammond’s Mild var det enda jag hade råd med. Jag drack delvis för att jag visste att stora författare drack, och en sådan ville jag ju bli; och delvis för att jag ville se om jag faktiskt skulle få köpa öl på puben” berättar han i en intervju från 1992.

Senare, efter några inspel hos nyhetstidningar i Newcastle upon Tyne och Edinburgh (där han vid nitton års ålder drack sin första maltwhisky, en 12-årig Glen Gran på Canny Man bar i Morningside, och blev helt förälskad i den drycken också) flyttade han till London och arbetade hos den vänstervridna nyhetstidningen the Daily Herald, innan han 1968 blev redaktör hos det nya reklambransch-magasinet Campaign.

Efter ytterligare några journalistjobb, bland annat som grävande reporter för tv-programmet World in Action, blev han 1976 ombedd att kliva in och skriva texten till en påkostad, rikligt illustrerad bok som hette The English Pub. Den tidigare skribenten har misslyckats med uppgiften att leverera ett manuskript och Michael fick då jobbet istället. Boken blev en succé och utgivaren undrade därför om Jackson skulle kunna tänka sig att skriva en liknande stor bok om ämnet öl.

Han var antagligen den perfekta personen för jobbet, noggrann, frågvis, organiserad, fantastisk på intervjuer, en naturlig historieberättare och var redan väldigt intresserad av ämnet. Under ett besök i södra Tyskland i mitten på sextiotalet hade Jackson förstått att öl inte bara var engelsk mild, bitter och irländsk stout. Han skrev senare att han under den resan noterat ”gamla tanter i hatt” som drack vad som visade sig vara den då distinkt otrendiga Bayerska veteölen i dess lika distinkta höga, vasformade glas som dekorerats med en citronskiva. Vid ett senare tillfälle besökte han södra Nederländerna för att skriva en artikel om en karneval i en liten by när han besökte ett lokalt värdshus och provade sitt livs första belgiska trappistöl. Dagen efter korsade han gränsen till Belgien och började utforska landets ölkultur från stark ljus ale till sur geuze till fruktlambic.

Dessa upplevelser ledde till The World Guide to Beer som publicerades 1977 till en kostnad av ”tusentals pund i telefonsamtal, brev, telegram, resor och forskningsassistans” som Jackson senare berättat. Boken var för sin tid, den mest omfattande guiden om öl som någonsin skrivits. Kapitel ägnades åt öl som Cooper’s Sparkling Ale från Australien till Finlands sahti som var nästan helt okända utanför hemlandets gränser. Boken gavs ut under en tid då the Campaign for Real Ale initierat ölboomen i Storbritannien och New Albion Brewery, det första i serien av en explosion av nya amerikanska bryggerier, hade precis öppnat i Kalifornien.

– När jag först började jobba i bryggpuben San Andreas Brewing Co. i Hollister i Kalifornien så var det väldigt få människor i USA som visste något om de olika ölstilarna som finns ute i världen. Hembryggarna, som i princip var de som öppnade bryggpubar och bryggerier, hade nästan uteslutande lärt sig om öl genom brittiska böcker om hembryggning. Därför blev det naturligt att våra öl var väldigt inspirerade av England. Vi betraktade Michael Jackson med den djupaste vördnad – han hade ju rest världen runt och skrivit om så många olika sorters öl och var egentligen den första personen som kategoriserade världens ölstilar med namn och beskrivningar för hur ölen skulle se ut, dofta och smaka, berättar Mitch Steele, nuvarande bryggmästare hos New Realm Brewing Company i Atlanta i Georgia, men tidigare hos Stone Brewing i Kalifornien, och fortsätter:

– Hans World Guide to Beer var min bibel under många, många år och höll en bra bit in i det sena nittiotalet. Jag använde den boken hela tiden när jag ansvarade för nya produkter hos Anheuser-Bush, jag använde den för att utveckla recept och jag använde den för att utbilda mina kollegor på AB eftersom de egentligen bara kände till amerikansk och tysk lager. Senare kom boken Michael’s Beer Companion som definierade ytterligare stilar och var länge en utmärkt resurs för oss.

Ännu en ung bryggare som påverkades djupt av Michael Jackson var Alastair Hook som år 2000 grundade Meantime Brewing Company i Greenwich i sydöstra London.

– När Michael publicerade sin Pocket Guide to World Beer på åttiotalet så var det väldigt få som skrev om öl. Som artonåring använde jag den som resesällskap under en resa i Europa och det blev min huvudsakliga inspiration som resulterade i en karriär helt dedikerad till öl. Det som är anmärkningsvärt är att jag känner till hundratals mellanålders bryggare som har varit en del av den moderna ölrevolutionen och alla har inspirerats av Michael och hans arbete. Han gav mer eller mindre egenhändigt liv till en värld av öl. En generation av nya bryggare har på grund av detta vänt upp och ner på hela marknaden. Det otroliga urval av öl och bryggerier som finns idag är i ingen liten del tack vare hans opartiska med inspirerande skrivande, berättar Hook.

Jackson har även haft ett massivt inflytande på den vokabulär som används kring öl. Innan The World Guide to Beer publicerades så fanns begreppen ”uppdelningar”, ”arter”, ”sorter”, ”varianter”, ”klasser” och ”familjer” av öl, men aldrig ”stil”. Det var i The World Guide to Beer som Jackson först tillägnade ett kapitel till det som han kallade ”The classic beer styles”. Dock följande distinktion mellan ”ölstil” och ”öltyp”: ”Om en bryggare specifikt har haft intentionen att återskapa en klassisk öl, då befinner han sig inom stilen. Om hans öl endast bär en generell likhet till andra så bör den betraktas som att vara av samma typ.”

Michael Jackson, längst ner till vänster, fotograferad på Poperinge Hop Museum i Västra Flandern med andra brittiska ölförfattare och skribenter 1988. Bakom honom står Roger Protz, som varit redaktör för flertalet Campaign for Real Ale’s Good Beer Guide, till vänster på tredje raden uppifrån står Tim Webb, författare till ett antal böcker om belgisk öl. På andra raden till höger står denna artikels författare, Martyn Cornell.

I senare böcker förfinades denna idé och 1982 kommer den första av en lång serie vid namn Pocket Guides to Beer där det visserligen finns ett kapitel med namnet ”Types of Beer”, men där de enskilda avsnitten ofta hänvisas till olika ölstilar där till exempel ”Bière de Garde” beskrivs som en ”regionell stil i norra Frankrike”. Dessutom beskriver bokens reklamtext Jackson som ”världens ledande auktoritet inom ölstilar”. Begreppet ölstil slog igenom stort när den inflytelserika amerikanska ölskribenten Fred Eckhardt använde terminologin i sin självpublicerade bok The Essentials of Beer Style: A Catalog of Classic Beer Styles for Brewers and Beer Enthusiasts från 1989. Detta verk och Jacksons böcker, var otroligt viktiga i att bana väg för hur amerikanska hembryggare tänkte kring hur man kategoriserar öl och påverkade i stor grad utformingen av Beer Judge Certification Program (BJCP) men även den snabbt växande craft beer-rörelsen i USA.

När sedan ölsidor som Ratebeer.com från 2000 dök upp i USA var det naturligt för dem att använda begreppet ölstil för att hjälpa användare att kategorisera de olika öl man betygsatte.

– Jag tror att jag var den första personen någonsin att använda frasen ”ölstil”. Nästa steg blev att försöka definiera vad de var, vilket många människor har försökt sedan dess, men jag tror att jag var först. Men sedan blev mitt fokus att verkligen prata om och försöka beskriva smakerna i öl. När jag först började skriva så fanns det ingen annan som försökte beskriva ölsmaker. Det är väldigt frustrerande när man läser gamla böcker om öl, berättade Jackson i en intervju från 1997 för magasinet All About Beer.

VHS-fodral när det begav sig. Idag hittar du Michael Jacksons dokumentärserie The Beer Hunter en sökning bort på YouTube.

Vissa menar att det finns problem med idoliseringen av Jackson och att andra viktiga pionjärer riskerar hamna i skuggan på grund av det. Den kanadensiska ölbloggaren och skribenten Alan McLeod säger:

– Problemet är inte så mycket Michael Jackson och den grad han har påverkat bra öl. Problemet är att han har blivit synonym med ursprunget för mikrobryggerier och postumt tillskrivs hela craft beer-fenomenet. Om man bara läser lite mer så inser man att människor som Peter Austin (en brittisk pionjär inom mikrobryggerier) och Bert Grant (grundare av ett inflytelserikt mikrobryggeri på västkusten i USA) hade kommit en lång bit på vägen mot bra öl innan Michael Jackson äntrade scenen. Jackson lyckades rida på vågen av ökat intresse för bra mat och globalism som svepte fram under sjuttio- och åttiotalet och tack vare den, göra bra öl mer attraktivt för läsaren. Sedan dess har enkelheten i hans ”ölstilar” tagits av BJCP och blivit en komplex röra som dagens bryggare till stor del övergivit till fördel för individuella uttrycksformer vars jakt på ingredienser inte stannar vid livsmedelsbutiken utan sträcker sig kring hela vida världen i jakt på tillsatser och smaker.

McLeod fortsätter:

– Den största besvikelsen för mig är hur lite av hans skrifter som faktiskt refereras till idag. Ofta så tar han dig i helt oväntade riktningar, speciellt jämfört med vad hans påstådda lärjungar vill att vi ska tro. Det här är särskilt förbryllande med tanke på hur mycket av hans texter som är tillgängligt gratis online. I slutändan är han en galjonsfigur för populariseringen av öl, men han var inte ensam och många andra som spelade viktiga roller blir ofta bortglömda i hans skugga.

För yngre ölentusiaster är Michael Jackson oundvikligen mindre relevant idag än tidigare.

– Michael Jackson är precis där jag och Ray började. Vi hade ett exemplar av ett av hans mindre framstående verk med väldigt mycket fotografier och jag planerade en rad resor till Bayern kring den boken. Det var 2007 på en av de resorna med boken framför oss på ett bord i en Biergarten i Regensburg som vi bestämde oss för att börja blogga. Vi hade aldrig chansen att träffa honom personligen och har därför inte den där personliga kontakten med honom som många mer väletablerade ölskribenter verkar ha, säger den prisbelönta ölbloggerskan Jessica Boak som tillsammans med sin partner Ray Bailey skriver om öl på boakandbailey.com.

Jessica Boak fortsätter:

– För oss verkar han mindre viktig nuförtiden. Vi personligen behöver inte längre den typen av guide och världen har förändrats mycket sedan 2007. Ölnördarna är mycket mer kunniga och förväntar sig mer. Med det sagt så är det alltid roligt att hitta någon av hans artiklar i något gammalt magasin. Kvaliteten på hans prosa och hans skönlitterära och underfundiga stil har nog ingen like än idag. Om det finns ett rättesnöre för ölskribenter så är Michael Jacksons verk en väsentlig del av det. Han var leader of the pack så länge att, om han fortfarande levde, absolut skulle ha anpassat sig och fortfarande varit på topp. Men på något sätt, och jag hoppas det här inte låter hemskt, så har hans bortgång skapat utrymme för andra skribenter att växa. Men, det går inte att släppa känslan att ölscenen saknar en ledare.

Många anser dessutom att Michael Jackson gick ur tiden vid precis fel tidpunkt. En tidpunkt då den globala ölscenen precis var redo att explodera in i en enorm variation av nya småbryggerier och ölsorter hela vägen från Argentina till Kina. Alastair Hooks ord sammanfattar det hela väl: ”Ölvärlden har ändrats från en plats där några få bryggerier hade monopol och ölen bryggdes långt bort till en värld med lokala alternativ och mycket större utbud. Sammanslagningarna och bryggeridöden under 1900-talet har på många sätt vänt och en känsla av förnuft återvänder till ölbranschen. Michael var en katalysator för allt detta, och vi saknar honom oerhört.”

”I am not drunk” – Tio år före sin död diagnostiserades Michael Jackson med Parkinsons sjukdom, något som han berättar om i en intervju med Daniel Shelton (Shelton Brothers) bara veckor innan han gick bort. Han berättar också att han vill skriva en bok om sin sjukdom med titeln “I am not drunk”. Du kan se hela intervjun här.

Leave a Reply

More articles

”Näe, den ska smaka sådär. Det är en Berliner Weisse – den ska vara syrlig.”

Ölgurun Jan-Erik ”Janko” Svensson har följt utvecklingen på den svenska ölscenen sedan 80-talet.

Sedan 1971 finns det en organisation i Storbritannien som menar att det finns o-riktig öl. CAMRA.

Kärt barn har många namn – måhända är det så, men i ölvärlden riskerar de många epiteten vi sätter på ölen bli mer förvirrande än hjälpande.