Search
Tony Magnusson
Share Tweet Email

Tony Magnusson

People of the craft beer world
2016 11 12    17:13
Redaktion

Som VD på ett företag får man ibland vakta tungan men Tony Magnusson på Nynäshamns Ångbryggeri är inte rädd för att säga vad han tycker. Sedan han var med och grundade bryggeriet i mitten av 90-talet har han varit drivande i den svenska ölbranschen och följt dess utveckling i två decennier. Även om det går bra för det egna bryggeriet är han inte glad över allt som händer i branschen just nu.

Text Johan Lenner Foto Marcus Wärme

cohops_11_tony_magnusson

Vad var det som inspirerade er att dra igång bryggeriet i mitten av 90-talet?

– På den tiden var det ju faktiskt så att sortimentet var ganska uselt i Sverige. Vi hade varit ute och fladdrat i Europa och den belgiska och brittiska ölen som vi upptäckte och gillade fanns inte på bolaget. Så det var det som inspirerade oss att göra något eget. Vi testade först att brygga hemma och fick bra resultat. Det som fick oss att till slut ta steget var när vi besökte en del andra bryggerier och fick känslan att kan dom så kan vi. I vår bok som vi gav ut till vårt 15-årsjubileum häromåret berättar vi om allt det där mycket mer detaljerat för den som är nyfiken.

Vad var de största utmaningarna i början och vad är de största utmaningarna nu?

– Då var ju Sverige i princip en vit fläck vad gäller såväl utbud på småskalig bryggeriutrustning som kunskap om bryggning i mindre volymer, så allting fick vi ta in utifrån. De svenska leverantörerna var inte ens intresserade av att prata med oss då, de bara fnös åt oss. Internet var inte vad det är i dag, så vi fick skriva brev och faxa runt till leverantörer i Europa för att få tag på grejer. Det var lite långsammare då, allt tog längre tid. Idag är råvaror något av en utmaning istället. För några år sen femdubblades humlepriset. Sen är Systembolaget en utmaning ibland och att få tag på kompetent folk en annan.

Har ni uppfyllt visionen ni hade när ni började eller har ni hamnat någon annanstans?

– Den har vi uppfyllt! Vår vision var att vi skulle brygga öl som vi själva ville dricka och komma upp i 30 000 liter om året, en nivå där vi såg att vi kunde försörja oss själva. I år hamnar vi på omkring 800 000 liter och nyss har den fjortonde anställda börjat på företaget, så vi försörjer oss själva och fler därtill.

Många ser på er som ett av bryggerierna som var med och startade den svenska ölrevolutionen. Håller du med om det?

– Ja, det får jag nog hålla med om. Vi var ju några få bryggerier som startade i samma sväng och som nu är de äldsta som finns kvar. Vi är ett av tre, fyra stycken som lever kvar med samma ägarskap. Vi var nog först i Sverige med att brygga ett antal öltyper, men vi har aldrig gjort en stor sak av det. Det finns bryggerier som skriker sig hesa om allt de gjort och varit först med, men att stå och slå sig för bröstet har aldrig varit vår grej.

Ni har dragit ett tungt lass genom att vara med från början. Känner ni att de som startar i dag rider med på framgångsvågen som ni startat eller ser ni det som att de även hjälper er?

– Det har blivit en väldig förändring i branschen och betydelsen av ordet bryggeri har blivit lite urholkat, vilket kanske inte är helt positivt för oss som faktiskt har ett bryggeri i dess rätta bemärkelse. De som startar i dag kommer till ett betydligt mer dukat bord än förr i tiden. Sen är det väldigt olika vilka typer av personer som startar bryggeriföretag. Ibland blir man mörkrädd när folk hör av sig och frågar saker, för man märker att de inte har koll på någonting och ändå ska starta bryggeri. Andra har otroligt bra koll och då är det kul att svara på deras frågor. Backar man bandet tio år var det ett helt annat klimat av att dela med sig av kunskap som inte riktigt funkar längre. Man skulle behöva starta en separat konsultverksamhet, men det är ju inte alls vad vi sysslar med. Sen är det ju otroligt trevligt att branschen för småbryggerier växer, men jag vet inte om vi gynnas av alla delar av den utvecklingen.

Storbryggerierna har ju kommit med satsningar på både egen öl som ska framstå som om det vore ett mindre bryggeri och även lagt till andra småbryggeriers öl i sin produktportfölj. Vad tycker du om det?

– Det är en styggelse, men det är så det funkar i den här branschen. Vi har sett det i USA och ute i Europa också, men jag tycker inte om det. Jag kan inte riktigt förstå varför men de känner sig väl hotade helt enkelt. Genom att upplysa våra kunder och supportrar om att vi gör våra produkter själva försöker vi få upp deras ögon för att det finns andra som inte säger hela sanningen om sina öl och dess ursprung. I storbryggeriernas branschförening jobbar de för att vi alla ska vara kompisar, men ute på marknaden är situationen en helt annan.

Hur tror du framtiden för svensk öl ser ut?

– Jag tror den ser väldigt bra ut, men tillväxten av lokala bryggerier kan ju rimligen inte fortsätta i samma takt så länge till. För ett år sen sa jag att takten på bryggeristarter kommer att börja plana ut någon gång under 2016 eller 2017 och det står jag nog fast vid. Annars kommer utslagningen bli hård. Däremot kommer den totala volymen av svensk hantverksöl att fortsätta öka. Sen är det en stor skillnad på hur folk tänker kring sina bryggerier. På tiden vi startade och i många år efter det startade man bryggeri för att bygga en verksamhet att försörja sig på. Nuförtiden är det ju många som startar det som ett hobbyprojekt utan planer på att det ska bli mer än så, och det kanske finns plats för många sådana. De som satsar ordentligt från början kommer nog lyckas men de kanske inte är så många egentligen.

Tror du att Systembolaget har hjälpt eller stjälpt er genom åren?

– Vi är väl inte jättenöjda med att de för några år sedan började bestämma vad som skulle finnas i flaskorna och vad produkterna skulle heta. Vi kan tycka att de tar sitt uppdrag på lite för stort allvar. De blir för mycket receptmakare och de lägger sig i både hur etiketterna ska se ut och vad ölen ska heta. Vi som företag hade mått bättre av en fri marknad, absolut. Systembolaget är en fantastisk produkt i teorin, men på grund av den mänsklig faktor och liknande så funkar det inte i praktiken. De som startar bryggerier i dag däremot kan nog känna att Systembolaget är med och hjälper dem. Egentligen är det sanslöst att Systembolaget är med och distribuerar öl åt småbryggerierna.

Vad betyder de nära samarbeten ni har med krogar som till exempel Akkurat och Oliver Twist?

– Det kanske låter gammeldags, men vi vill ha långsiktiga samarbeten. När vi drog igång var det många som lovade runt men höll tunt. Vi har försökt fördjupa samarbetena med de som faktiskt kan leverera. Krogar som Akkurat och Oliver Twist med flera har även ställt krav på oss och när vi har kunnat möta dem flera år i rad har vi fördjupat vårt samarbete. Det fungerar bra helt enkelt och då kan man jobba tillsammans. Så det är förstås jätteviktigt med sådana samarbeten, det ger en stabilitet.

Vad händer på bryggeriet framöver?

– Med vår nya medarbetare kommer vi kunna börja skiftbrygga några gånger i veckan för att kunna öka volymerna ytterligare och dessutom ska vi försöka få in en till utomhustank. På lång sikt pratar vi med kommunen om att hitta en ny bit mark för att bygga en till produktionsanläggning. Vi behöver det för att kunna möta efterfrågan, vilket vi inte lyckas med i dag. Till exempel har våra nya folköl gått som smör och varit restnoterade alldeles för ofta. Jag sitter även med i styrelsen för Föreningen Sveriges Oberoende Småbryggerier och där jobbar vi på att få till en differentierad alkoholskatt för småbryggerier. Det är viktigt för mig personligen men något som också kommer kunna hjälpa oss och andra bryggerier att anställa fler och utveckla verksamheten.

Om du fick välja, vad blir ert nästa nya öl?

– Det var ju en bra fråga. Jag är inte med så mycket i den processen längre, men det betyder ju inte att jag inte har åsikter. Jag skulle nog vilja att vi kan lansera en witbier igen, en återlansering av vår gamla Yttre Gaarden som vi inte har bryggt på flera år. Någon helt ny öl vet jag inte om jag vill ha. När folk frågar hur många olika öl vi brygger brukar jag svara ”för många!”.

Leave a Reply

More articles

1994 förvandlade Björn Falkeström en gammal smedja till hobbybryggeri. Nu tillhör Oppigårds Bryggeri veteranerna bland svenska småbryggerier.

På 25 år har vi i Sverige lämnat bryggeridöden bakom oss och tagit några rejäla sjumilakliv in i en fantastisk ölkultur.