Search
ICA i samarbete med Bottl3.5hop
Share Tweet Email

ICA i samarbete med Bottl3.5hop

Beer Buzz
2017 08 24    09:21
Redaktion

Den 11 september landar fem nya folköl i hyllorna hos ICA. Lanseringen är ett samarbete mellan ICA och den Stockholm-baserade ölbutiken Bottl3.5hop. Vi tog ett snack med Martin Jämtlid och Fredrik Glejpner som driver Bottl3.5hop.

Berätta om samarbetet med ICA? 
– Vi faktiskt blev Headhuntade av ICA vilket känns otroligt coolt. Det började med att det kom en delegation på 8 personer till butiken och presenterade sig och sa att de kom från ICA Sverige. Vi fick inga visitkort från dem, så det blev lite ”vi ringer er, ring inte oss”-känsla och när det sedan dröjde en bra stund utan något samtal så kändes det lite som att de bara hade varit på ett inspirationsbesök. Förhoppningarna sjönk och vi förväntade oss inte att de skulle ringa, men då ringde det och berättade att de sökte ett samarbete där vi ansvar för uppbyggandet av deras finöls-segment gällande folköl. Sedan blev det ett par möten för att hitta modellen. De hade tittat på de andra aktörerna på marknaden men valde oss. Det stärker ju känslan för att den väg vi har valt att gå är rätt. Bekräftelsen från dem och andra i branschen styrker oss i vårt arbete och vi känner oss väldigt trygga i det vi gör. Jag tror att vårt samarbete med ICA kommer leda till många roliga och kanske lite otippade möten med öl från bryggerier med riktigt hög kvalitet. Något som kan fortsätta att inspirera bryggerier och försäljningsställen att satsa på folköl.

Fredrik Glejpner och Martin Jämtlid.

Hur är det att jobba med ICA?
–  Vi är ju bara i början av ett långsiktigt samarbete och det har varit en hel del som varit nytt när det gäller att bli leverantör till dagligvarubranschen. En valideringsprocess för de nya produkterna som man inte har varit van vid tidigare men som vi ändå hade behövt lära oss då även Systembolaget går över till detta system, GS1 och Validoo. Vi förstår att det är många parametrar som måste in för att logistiken ska fungera i en så stor organisation.

Har ni fått fria händer att välja ut bryggerierna? Hur gjorde ni det urvalet?
– Vi har fått fria händer i urvalet men varit noga med att informera om våra tankar gällande bryggerier och stilar. Vi ville få en bra grund till sortimentet med kompletterande stilar och stabila duktiga bryggerier som levererar yppersta kvalitet.

Kommer alla öl finnas i alla butiker?
– Alla öl kommer vara beställningsbara för alla butiker i Sverige.

Berätta mer om varje öl.

 

Brewfist – Terminal Pale Ale (3.5 %), en smakrik Pale Ale från Brewfist, Milano ett av de första bryggerierna i den nya vågen av Italienska bryggerier, grundades 2010. Stabila högt rejtade öl företrädesvis i Amerikansk stil men ofta med en egen twist.”

”Barcelona Beer Co. – La Bella Lola (3.5 %), en mediterranean blond ale med små spritsiga bubblorförpackad i en elegant flaska. Beläget i Barcelona brygger de sin öl med vatten från naturreservatet Montseny. Bryggeriet grundades 2012 och har gått från klarhet till klarhet, många fina priser internationellt och ett ökande antal collabs och experimentöl. Huvudbryggaren heter Oriol Renart.”

Örebro Brygghus – Saison du Public (3.4 %), en Saison från superhypade Örebro Brygghus och deras första officiella folköl, en smakrik Sasison med hög drinkabilty. Vi är väldigt stolta över att få möjligheten att lansera deras första folköl på detta sätt.”

7 Fjell – Gyllene Tider (3.5 %), en session IPA eller som de själva säger på etiketten “för svag för att vara en IPA”. 7 Fjell från Bergen i Norge grundades 2014 och blev 2015 utnämnd till ett av de 5 bästa nya bryggerierna i världen av Ratebeer. Huvudbryggaren Gahr Smith-Gahrsen är en legend bland hembryggarna i Norge, bl.a. så finns det på varje etikett en QR-kod som innehåller ett nedskalat recept för hembryggning. 7 Fjell var före BrewDog med denna gest till konsumenterna. Gyllene Tider är en hyllning till Sverige från 7 Fjell, läs texten på flaskan.”

Birrificio Grado Plato – Arabicaporter (3.5 %), en kaffeporter från det lilla bryggeriet Grado Plato som ligger nära Turin i byn Chieri. Bryggmästaren Sergio Ormea är en nestor när det gäller bryggande av modern öl i Italien, bryggeriet grundades 2003 och är känt för komplexa smakrika öl. Kaffet till portern kommer från ett lokalt rosteri, med sin fingertoppskänsla så har Sergio skapat en mycket smakrik och trevlig kaffeporter trots den låga alkoholstyrkan.”

 

Leave a Reply

More articles

Midsommarfirandets bästa session-öl.

Den tredje folkölsbutiken har nu öppnat i Stockholm. På Folk and Friends finns det både möjlighet att sitta och dricka en öl eller köpa med sig hem.

Som årsprenumerant får du c/o HOPS hem i brevlådan fem gånger per år, utöver det får du tillgång till hela sajtens innehåll med hela arkivet av våra hittills publicerade nummer – ett arkiv med flera hundra reportage, intervjuer hembryggningsskolor, matrecept med ölmatchningar och mycket mer.